ΚΟΥΡΜΠΑΝΙ
Κάθε χρόνο την ημέρα της εορτής του Αγίου Γεωργίου οι κάτοικοι του χωριού θυσιάζουν ένα μοσχάρι και το κρέας του προσφέρεται βραστό με κρασί και ψωμί στους ξένους προσκυνητές, οι οποίοι δεν πρέπει να έχουν καμία συγγενική σχέση με τους κατοίκους του χωριού.
Οι απόψεις διχάζονται για το πότε καθιερώθηκε το έθιμο. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι προέρχεται από ειδωλολατρική θρησκεία και κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι καθιερώθηκε από τον Χριστόδουλο Καρούτσο, ο οποίος σώθηκε από θαύμα του Αγίου Γεωργίου.
§ Ο Χριστιανισμός απαγορεύει την τέλεση θυσιών υπέρ των Αγίων στους Ναούς , ωστόσο δημιουργείται η εντύπωση, ότι το κουρμπάνι αποτελεί στοιχείο επιβίωσης αρχαίας ειδωλολατρικής θρησκείας, που άρχισε πριν από χιλιετίες στον ίδιο χώρο και οι εκδηλώσεις της είχαν αποδέκτη διαφορετικό και όχι τον τιμώμενο τροπαιοφόρο Άγιο Γεώργιο. Φαίνεται λοιπόν καθαρά ότι η σύνδεση της λατρείας του Αγίου Γεωργίου με το Κουρμπάνί και το ιερό δένδρο των Αρχαίων, την δρυ (βελανιδιά) του Ακόβου, η οποία δεν υπάρχει βέβαια σήμερα, αποτελεί αναμφισβήτητα αποδεικτικό στοιχείο ότι στον ίδιο χώρο του σημερινού ναού οι κάτοικοι τελούσαν πριν από αρκετές χιλιετηρίδες λατρευτικές εκδηλώσεις, των οποίων τελευταίος αποδέκτης έγινε ο Άγιος Γεώργιος.
Στον ίδιο χώρο λοιπόν, είχε προηγηθεί η λατρεία αρχαίας θεότητας, που άρχισε στον χώρο του σημερινού Ακόβου γύρω στο 2700 Π.Χ. ή και παλαιότερα, πιθανόν πριν κατέβουν οι Αχαιοί στην Πελοπόννησο. Το όνομα του πατέρα των αρχαίων θεών και προστάτη των ανθρώπων ήταν Ζευς και Δεύς ,που σήμαινε ουρανός και λατρεύτηκε στην αρχαία Ελλάδα ως θεός ουράνιος και γήινος με πολλές ευεργετικές ιδιότητες, ως σωτήρας των στρατιωτών (Ζευς Σωτήρ), ως φιλόξενος οικοδεσπότης των οδοιπόρων και πιστών του (Ξένιος Ζευς) κλπ. Πολύ νωρίς η λατρεία του συνδέθηκε με την λατρεία της ιερής Δρυός (βελανιδιάς) , πράγμα που συνέβαινε στην Δωδώνη και καθ' ημάς και στον Άκοβο. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι ο Ζευς είχε στενή λατρευτική σχέση με τους Αρχαίους Αρκάδες, αφού γιός του από την νύμφη Καλλιστώ ήταν ο Αρκάς, ο γενάρχης του λαού των Αρκάδων.
Επειδή κατά την αρχαία παράδοση οι Αρκάδες ήταν απόγονοι του Δία, ήταν φυσικό να τον λατρεύουν σε πολλές περιοχές της χώρας τους. Στη θέση λοιπόν του ναού του Αγίου Γεωργίου πρέπει να υπήρχε ναός ή βωμός του Δία, του οποίου ιερό δένδρο ήταν η βελανιδιά. Στα θεμέλια του ναού αυτού πρέπει να χτίστηκε μεταγενέστερα ο ναός του Αγίου Γεωργίου, όπως στα θεμέλια ή τις θέσεις άλλων ειδωλολατρικών ναών χτίστηκαν χριστιανικοί ναοί σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.
§ Η τοπική λαϊκή μας παράδοση λέει ότι το κουρμπάνι του Αγίου Γεωργίου καθιερώθηκε από τον Χριστόδουλο Καρούτσο, μέλος μιας εύπορης και δυνατής οικογένειας του Ακόβου, των Καρουτσαίων, που για τη ζωή της εδώ, μόνο θρύλοι έφθασαν σε μας. Σύμφωνα μ' αυτούς ο Χριστόδουλος Καρούτσος κατοικεί στον Άκοβο κατά τα μέσα του 18ου αιώνα και ήταν προεστός του χωριού. Ήταν μεγάλος κτηματίας και κτηνοτρόφος και οι εκτάσεις και τα κοπάδια του έφθαναν μέχρι και τη γειτονική Μεσσηνία. Όμως οι Τούρκοι για το κύρος και τη μεγάλη του δύναμη τον φθοvούσαν και με τέχνη (μπαμπεσιά) όπως λέγεται τον έπιασαν και τον φυλάκισαν στο Καστέλλο, στο φρούριο του Ναυπλίου. Κατόρθωσε όμως την παραμονή της εκτέλεσης του να δραπετεύσει και κάτω από μυθιστορηματικές συνθήκες να φθάσει στον Άκοβο. Την τότε διάσωσή του την απέδωσε σε θαύμα του Αγίου Γεωργίου και γι' αυτό στην μνήμη του καθιέρωσε το κουρμπάνι. Η τοπική λαϊκή μας παράδοση λέει τα εξής:
Οι Τούρκοι μόλις αντιλήφθηκαν την απόδραση του Καρούτσου τέθηκαν αμέσως σε καταδίωξή του παίρνοντας μαζί τους και κυνηγετικά σκυλιά. Όπως ήταν επόμενο τα σκυλιά τον εντόπισαν και άρχισαν να γαβγίζουν, δίνοντας έτσι το σύνθημα στους Τούρκους στρατιώτες οι οποίοι κατευθύνθηκαν προς το μέρος τους. Ο Καρούτσος διωκόμενος απ' τα λαγωνικά των Τούρκων βρέθηκε μπροστά σ' ένα μεγάλο δένδρο, ανέβηκε πάνω και xώθηκε μέσα στον κορμό του.Τα σκυλιά περίζωσαν το δένδρο και γάβγιζαν συνεχώς, όπως κάνουν όταν βρίσκουν το θήραμά τους. Στο μεταξύ έφθασαν επί τόπου και οι άνδρες του αποσπάσματος και άρχισαν να ερευνούν με επιμέλεια την γύρω απ 'το δένδρο περιοχή. Ο Καρούτσος έκανε τότε την προσευχή του και παρακάλεσε τον Άγιο Γεώργιο να τον σώσει απ' τους Τούρκους. Ακριβώς εκείνη την στιγμή πάνω, στο δένδρο, μέσα στον κορμό του οποίου ήταν χωμένος ο Καρούτσος, πήγαν και κάθισαν δύο κοράκια. Ο Καρούτσος στην κρίσιμη εκείνη στιγμή ακούγοντας έξω τους Τούρκους έκανε το τάμα του, αν σωθεί να προσφέρει θυσία στην εoρτή του Αγίου Γεωργίου ένα μοσχάρι, ψωμί και κρασί, για να τρώνε όλοι οι ξένοι προσκυνητές, που δεν έχουν κανένα συγγενικό δεσμό με τον Άκοβο. Οι Τούρκοι στρατιώτες μετά την άκαρπη έρευνά τους αποφάσισαν να φύγουν και να συνεχίσουν την καταδίωξη του δραπέτη φωνάζοντας τα λαγωνικά τους να τους ακολουθήσουν. Εκείνα όμως επέμεναν γαβγίζοντας και δεν έλεγαν να απομακρυνθούν απ' το δένδρο. Ο επικεφαλής αξιωματικός βλέποντας στην κορυφή του δένδρου τα κοράκια υπέθεσε πως η επιμονή των σκυλιών οφειλόταν σ' αυτά και οργισμένος απ' την καθυστέρηση πυροβόλησε σκοτώνοντας τα κοράκια αλλά και τα σκυλιά που συνέχιζαν να γαβγίζουν και να μην φεύγουν απ' το συγκεκριμένο σημείο.
Ο Καρούτσος πίστεψε πως η διάσωσή του οφειλόταν σε θαύμα και σαν σημαδιακό θεώρησε το γεγονός ότι κατά την διάρκεια της προσευχής του, κάθισαν στην κορυφή του δένδρου τα κοράκια, που αποπροσανατόλισαν τους Τούρκους και σώθηκε. Έτσι τήρησε το τάμα του στον Άγιο Γεώργιο και κάθε χρόνο έσφαζε το μοσχάρι και πρόσφερε το κρέας του βραστό με ψωμί και κρασί στους ξένους προσκυνητές. Όταν ο Καρούτσος μετά από χρόνια στα 1783 συνελήφθη και πάλι απ'τους Τούρκους και εκτελέστηκε, το τάμα του το ανέλαβε το χωριό και το συνεχίζει από τότε κάθε χρόνο χωρίς καμία διακοπή.
ΠΩΣ ΤΡΕΦΟΤΑΝ ΤΟ ΜΟΣΧΑΡΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΥΡΜΠΑΝΙ
Τα παλιά χρόνια το μοσχάρι που θα έσφαζαν για το κουρμπάνι το αγόραζε η εκκλησιαστική επιτροπή μικρό και το άφηναν ελεύθερο να βόσκει στην περιοχή όπου βρισκόταν το ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου. Εκεί κοντά είχε κτιστεί ένα μικρό καλύβι για τον σταυλισμό του. Κανείς δεν εμπόδιζε το ιερό ζώο από το να βόσκει όπου ήθελε, ωστόσο όλοι θεωρούσαν εύνoια του Αγίου και σημάδι για καλή σοδειά αν το μοσχάρι βοσκούσε στα χωράφια τους.
Τα τελευταία όμως χρόνια το μοσχάρι το αγοράζει η Εκκλησιαστική Επιτροπή λίγες μέρες πριν την εορτή του Αγίου Γεωργίου. Η δαπάνη για την αγορά του συγκεντρώνεται από εισφορές των Ακοβιτών οι οποίοι πέρα από την οικονομική εισφορά τους προσφέρουν ακόμη ψωμί, κρασί καθώς και λίγο αλάτι.
Κοντά στην εκκλησία έχει κτιστεί ένα μικρό κτήριο όπου βράζεται το μοσχάρι και μετά τη Θεία Λειτουργία διανέμεται στους ξένους με απόλυτη τάξη.
Η παράδοση μας λέει πως βαριά ήταν η τιμωρία σε εκείνους που αψήφησαν το έθιμο και έφαγαν κουρμπάνι και ότι ο Άγιος Γεώργιος ακόμη δεν συγχωρεί την παράληψη του χωριού να συνεχίσει το Τάμα του Καρούτσου. Μερικά ζωντανά περιστατικά που τα θυμούνται και τα διηγούνται οι παλαιότεροι Ακοβίτες επιβεβαιώνουν το θρύλο. Όσοι δηλαδή Ακοβίτες επιχείρησαν να φάνε ή έφαγαν το απαγορευμένο για αυτούς κουρμπάνι έπαθαν κάποιο κακό το οποίο αποδόθηκε στην παραβίαση του εθίμου.
-Κάποτε ένας Ακοβίτης πήρε να φάει και αυτός κουρμπάνι. Τότε έγινε το αξιοπερίεργο γεγονός, να περάσει δηλαδή ένας κόρακας και ορμητικά να πάρει από τα χέρια του Ακοβίτη το κομμάτι με το κρέας.
- Κάποιοι Ακοβίτες που αψήφησαν το έθιμο και δοκίμασαν το κουρμπάνι έπαθαν κάποιο κακό οι ίδιοι ή η οικογένειά τους (αρρώστιες) ή τα ζώα τους. Πολλοί είναι αυτοί που διηγούνται πως μια γυναίκα δεν κατάφερε να χωνέψει το κρέας του κουρμπανιού που δοκίμασε και χρειάστηκε χειρουργική επέμβαση.
- Σύμφωνα με την παράδοση, κατά την διάρκεια της κατοχής, οι κάτοικοι λόγω της ανέχειας σκέφτηκαν και συζητούσαν να μην κάνουν το Τάμα του Καρούτσου. Ενώ ήταν ηλιόλουστη μέρα ο Άγιος έριξε τον κεραυνό του και έπληξε το καμπαναριό του ενοριακού Ναού του Αγίου Νικολάου ανακαλώντας στην τάξη τους πιστούς και επιβάλλοντάς τους την συνέχιση του λατρευτικού αυτού εθίμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου